انجمن شطرنج ایران Iranian Chess Forum

نخستین و بزرگترین انجمن شطرنج در ایران

شطرنج,کتاب,اخبار,مقاله,فیلم آموزشی,بزرگان شطرنج

شطرنج

انجمن شطرنج ایران
شطرنج
مهمان گرامی خوش آمدید! لطفا برای استفاده از امکانات انجمن   وارد شوید یا ثبت نام کنید
استایلر





بستن


مهم:در صورت خرید از سایت اگر فایل برای شما ارسال نشد و یا پیغام تراکنش ناموفق را دریافت کردید حتما از طریق تلگرام با آیدی Kingofcheat@ با مدیریت سایت تماس بگیرید.با تشکر




آخربازی پیاده ای توسط آرمان گلبیدی
زمان کنونی: ۹-فروردين-۰۳, ۰۴:۳۱ عصر
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: Armangolbidi
آخرین ارسال: Armangolbidi
پاسخ ها 1
بازدید 11873

آخربازی پیاده ای توسط آرمان گلبیدی
نویسنده پیام
کاربر ارزشمند


کاربر ارزشمند

وضعيت : آفلاین
ارسال‌ها: 29
تاریخ عضویت: تير ۱۳۹۳

اعتبار: 13
مهره مورد علاقه
سابقه شطرنج
8 سال
گشايش مورد علاقه
فرانسه
ریتينگ
محل سکونت
اصفهان
دلنوشته من

سطح: 4
اعتبار: 0 / 78
مهارت: 9 / 2,223
تجربه: 12 / 100
سپاس ها 5
سپاس شده 52 بار در 30 ارسال

ارسال: #1
آخربازی پیاده ای توسط آرمان گلبیدی
بانام ویاد اوی
دوستان سعی دارم قسمتی ازز آموزش های آخربازی شطرنج رابرای شما
بله شما دوست داران شطرنج قرار بدم تا با قدرت تفکر در شطرنج آشنا شین
اسم من آرمان گلبیدیی
مربی شطرنج استان اصفهان
وبمم tembochess.mihanblo.com
هرگونه کپی برداری شرعا وقانونا حرام است .
.............................
آموزش آخربازی پیاده ای
.............................
به آخربازی هایی که در آن فقط پیاده ها وشاه باقی مانده باشد آخر بازی پیاده ای گویند.اما چیزهایی که خیلی در این نوع آخر بازی اهمیت دارد جایگاه شاه و اشنایی باقوانین تقابل واصل شما رش وقانون سوانگسوان است که در این جا به بررسی این قوانین خواهیم پرداخت .1.قانون تقابل :به معنی ایجاد فاصله ای با تعداد خانه ی فرد بین شاه خود وشاه حریف می باشد حالا این قانونکجا ها کاربرد دارد:با استفاده از این قانون می شه شاه حریف را مجبور کرد تا به خانه ای که میل ندارد مجبور شود برود برای مثال به پوزسیون زیر نگاه کنید:[تصویر:  %D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84.jpg]خوب در پوزسیون بالا همان طور که دیده می شود سیاه کیش خورده ومجبور است به خا نه ی جلوی پیاده برود وحالا نوبت دیدن تکنیک تقابل است اگر سفید شاه خود را پشت پیاده قرار دهد تقابل می گیرد ولییییییی دقت ککنید همواره این تکنیک ها خوب نیستند چون در اینجا بازی مساوی خواهد شد ااما حالا برمی گردیم به چند حر کت قبل این پوزیسیون جایییکه سفید پیاده خود را یک دانه جلو آورده است .[تصویر:  %D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84_2.jpg]خوب توی این پوزیسیون که مربوز به حالت قبل پوزیسیون قبل است دقت کنید در اینجا سیاه از سفید تقابل گرفته است وحالا نوبت سفید است در اینجا سفید هر کاری انجام دهد بازهم سیاه بازی را مساوی خواهد کرد ...............اما دقت کنید حتما نباید تعداد فاصله دوشاه برابر یک باشد ومی تواند حتی 5 خانه هم باشد ولی باید فقط فرد باشد ما کلا سه نوع تقابل داریم که الان به بررسی هر کدام خواهیم پرداخت:تقابل ستونی :رایج ترین تقابل بین دوتای دیگر[تصویر:  %D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84_3.jpg]عرضی :
[تصویر:  %D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84_5.jpg]
تقابل مستطیلی :[تصویر:  %D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84_6.jpg]
2. قانون مربع این قانون به ما می گه که آیا می تونیم پیاده ی مورد نظرمون را با شاه بگیریم یانه .برای استفاده از اینقانون یه مربع باید تشکیل بدیم که قطر اون همان خطی است که پیاده مد نطر ما تا خانه ی آخر می سازد و اگر شاه ما در مربع آن باشد یعنی مل می توانیم آن را باشاه خود بگیریم ولی اگر نباشد یعنی نمی توانیم آن را بگیریم .
در پوزیسیون زیر سیاه می تواند پیاده را بگیرد چون در مربع آن است[تصویر:  %D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86_%D9%85%D8...%D8%B9.jpg]3.قانون 7 یا مربع متغیردر این قانون ما دوپیاده داریم که در یک عرض واقع اند واز حمایت شاه بی بهره اند می خواهیم ببینیم آیا ترفیع میابند یانه.برای فهمیدن این مطلب کافی است فاصله ی بین 2 پیاده را به علاوه ی فاصله ی آن ها تا پا یان بکنیم اگگر مقدار برابر یا بیشتر از هفت شد حتماااا پیاده ها وزیر خواهند شد .
در این وضعیت ها ابتدا پیاده دور تر به ششاه حریف را پیش می بریم به پوزیسیون زیر دقت کنید .نکته : مربع متغیر همان قانون هفت می باشد .[تصویر:  %D9%85%D8%B1%D8%A8%D8%B9_%D9%85%D8%AA%D8...%D8%B1.jpg]4.خانه ی موثر پیاده هر پیاده یه سری خانه مهم داره که باید سعی کنیم شاه خود را داخل ان خانه ها قرار دهیم حالا چیزی کهه خیلی اهمیت پیدا می ککنه شناخت این خونه ها نیاز به بررسی ها ی زیادی داره که ما کار شما را ررا حت می کنیم و تمامی حالات را برای شما در نطر گرفتیم :هر جا علامت ضربدروتیک دیدی باید شاه را اونجا قرار بدی البته توجه کن جاهایی که تیک هست اهمیت بیشتری دارد دیدی اونجا خانه ی موثر می باشد .1.پیاده های آزاد[تصویر:  %D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87%DB%8C_%D9%85%D9...%D8%B1.jpg]
2.پیاده های بلوکه
[تصویر:  %D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87_%DB%8C_%D9%85%D...%D8%B1.jpg]در شکل فوق سفید باید سعی کند در خانه هایی که تیک دارد برود وسیاه به خونه هایی بره که ضربدر داره البته توی این پوزیسون ها قانون تقابل وسوسوانگ اهمیت دوچندان دارره .5.قانون زوگ زوانگ این قانون حریف را مجبوربه حرکت می کند حرکتی کاملا اجباری که بیشتر اوقات منججربه بخت او می شود به پوزیسیون زیر توجه کنید .در شکل زیر نوبت هر کس باشد خواهد باخت [تصویر:  %D8%B3%D9%88%D8%B3%D9%88%D8%A7%D9%86%DA%AF.jpg]
برای فهم بهتر قانون زوگ زوانگگ براتون یه لینک دانلود گذاشتم حتما بخونیدش حتمااااااادیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
6.قانون مثلثبه پوزیسیون زیر نگاه کنید به حرکتی نمایشی گویند که در طی آن مانوبت حرکت را به حریف می دیم که بتونیم از اوبرتری بگیریم[تصویر:  2014-09-06_23-38-07.jpg]اگر نوبت سیاه باشد بازی را سفید می برد اما دقت کنید اگر نوبت سفید باشد ما باید سعی کنیم دوباره به همین موقعیت بازگردیم ولی این دفعه نوبت سیاه باشد برای این کار ابتدا شاه به خانه ی e4سپس شاه سیاه به خانه ی d8سپس شاه ما به خانهی d4 وشاه سیاه دوباره به خانه ی c8بازمی گردد وما دوباره به خانه ی d5بازمی گردیم ولی این بار نوبت سیاه است وما بازی راخواهیم برد .
۱۵-شهريور-۹۳ ۱۰:۵۱ عصر
جستجو پاسخ
 سپاس شده توسط Admin ، 1387ar09


چه کسانی کسی از این موضوع دیدن کردن
68 کاربردرحال خواندن این موضوع:
saer8869 (۲۵-دي-۰۲, ۰۲:۳۸ عصر)، khosromorphy (۱۹-تير-۰۲, ۰۱:۵۵ صبح)، nima491 (۱۰-تير-۰۲, ۰۸:۱۵ صبح)، امید۱۰۲ (۲۵-فروردين-۰۲, ۱۱:۰۱ عصر)، Fashion (۲۸-آذر-۰۱, ۰۲:۰۹ صبح)، peymancrown (۶-اسفند-۰۰, ۰۶:۰۸ عصر)، peyman218 (۱۰-دي-۰۰, ۰۳:۳۸ صبح)، abas61 (۳-آذر-۰۰, ۰۱:۱۲ صبح)، forud (۵-ارديبهشت-۰۰, ۰۹:۰۰ عصر)، bschess (۲۹-ارديبهشت-۹۹, ۰۲:۰۲ عصر)، mojtabanemati9650 (۲۶-بهمن-۹۸, ۱۲:۰۶ عصر)، piaman* (۸-شهريور-۹۸, ۱۲:۰۱ عصر)، 1387ar09 (۶-تير-۹۸, ۰۶:۱۰ عصر)، mnavarchi (۱۳-خرداد-۹۸, ۰۷:۱۲ صبح)، Ehsn.prv (۲۹-فروردين-۹۸, ۱۲:۰۸ عصر)، bf8181 (۲۸-اسفند-۹۷, ۰۳:۱۷ عصر)، shahinnnnnnn (۲۴-اسفند-۹۷, ۰۹:۵۷ عصر)، kheirabadi (۱۴-دي-۹۷, ۰۸:۲۰ صبح)، aam66 (۶-شهريور-۹۷, ۰۱:۰۲ عصر)، رضاق (۹-مرداد-۹۷, ۱۰:۵۷ صبح)، falavand (۱۹-تير-۹۷, ۰۳:۰۳ عصر)، محمد فهیم فرخی (۱۳-تير-۹۷, ۱۱:۳۶ صبح)، mehdi1085017 (۱۱-تير-۹۷, ۰۸:۱۷ عصر)، amn60 (۶-تير-۹۷, ۰۸:۰۰ صبح)، lia (۳۰-خرداد-۹۷, ۰۲:۳۱ عصر)، Melenda (۱۸-خرداد-۹۷, ۱۰:۴۸ عصر)، asghar-barzgar (۱۵-خرداد-۹۷, ۰۳:۰۷ عصر)، king0098 (۱۱-خرداد-۹۷, ۰۳:۲۷ عصر)، Armangolbidi (۱۶-فروردين-۹۷, ۱۱:۳۱ عصر)، Majidb (۲۲-آذر-۹۶, ۰۴:۳۱ عصر)، ترىه.م (۲۳-آبان-۹۶, ۰۷:۵۴ عصر)، alinejad (۳-آبان-۹۶, ۱۰:۲۸ عصر)، afshin321 (۲-آبان-۹۶, ۰۹:۱۳ عصر)، training (۲۷-مرداد-۹۶, ۰۶:۱۷ عصر)، Blacknight (۱۲-اسفند-۹۵, ۱۱:۱۵ صبح)، mehrdad1356 (۳-بهمن-۹۵, ۰۲:۲۲ عصر)، jjsaeed (۱۹-آذر-۹۵, ۰۴:۰۴ عصر)، hesam_erfan (۱۲-آذر-۹۵, ۰۳:۱۰ عصر)، arefkoohzadi (۲۲-مهر-۹۵, ۰۸:۱۷ عصر)، SaeedAbolhasani (۲-مهر-۹۵, ۰۳:۰۹ عصر)، jaber72 (۳-مرداد-۹۵, ۱۲:۵۳ عصر)، meisha (۱۹-خرداد-۹۵, ۱۱:۵۸ عصر)، downloader (۱۶-اسفند-۹۴, ۰۶:۳۶ عصر)، yekdoost1017 (۵-بهمن-۹۴, ۰۵:۱۰ عصر)، mirmohseny (۵-بهمن-۹۴, ۰۲:۳۷ صبح)، mohsen987 (۱۲-دي-۹۴, ۱۰:۰۰ عصر)، omidpowereng (۲۷-آذر-۹۴, ۰۸:۰۴ عصر)، adra (۴-مهر-۹۴, ۱۰:۴۲ صبح)، بوسار محمد (۲۳-شهريور-۹۴, ۰۴:۱۸ عصر)، kamranp (۷-شهريور-۹۴, ۰۹:۱۴ عصر)، RTM (۱۷-مرداد-۹۴, ۰۱:۲۷ صبح)، Admin (۲۰-تير-۹۴, ۰۷:۴۸ صبح)، مگنوس کارلسن (۱۳-تير-۹۴, ۰۳:۴۹ عصر)، mery lady (۲۲-خرداد-۹۴, ۰۲:۳۰ عصر)، ebrahim (۴-خرداد-۹۴, ۰۵:۰۲ عصر)، hashemegzoz (۲۳-ارديبهشت-۹۴, ۰۲:۱۷ عصر)، david_violaw (۲۵-اسفند-۹۳, ۱۰:۰۱ صبح)، majid-a (۲۳-اسفند-۹۳, ۰۸:۳۹ عصر)، roushan (۵-اسفند-۹۳, ۰۹:۵۱ عصر)، poryan (۲۳-بهمن-۹۳, ۰۸:۳۹ عصر)، mortt (۶-بهمن-۹۳, ۱۱:۲۳ عصر)، a.m.1370@emeil.ir (۱۸-دي-۹۳, ۱۱:۲۴ صبح)، maxima2014 (۳۰-آذر-۹۳, ۰۱:۴۲ صبح)، seenna (۳-مهر-۹۳, ۱۲:۳۹ عصر)، شترنگ (۱۷-شهريور-۹۳, ۰۷:۰۸ عصر)، Saee-king (۱۷-شهريور-۹۳, ۱۲:۳۴ عصر)، 52622 (۱۶-شهريور-۹۳, ۰۶:۳۷ صبح)، hamidbaba (۱۵-شهريور-۹۳, ۱۰:۵۷ عصر)

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان