انجمن شطرنج ایران
مصاحبه فردیک فریدل با کاسپاروف - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن شطرنج ایران (https://irchess.com)
+-- انجمن: مربیگری (/forumdisplay.php?fid=70)
+--- انجمن: شطرنج مدرن (/forumdisplay.php?fid=130)
+--- موضوع: مصاحبه فردیک فریدل با کاسپاروف (/showthread.php?tid=1799)



مصاحبه فردیک فریدل با کاسپاروف - Admin - ۲۳-خرداد-۹۸ ۱۱:۴۲ عصر

✔️✔️✔️ب مناسبت انتشار کتاب جدید کاسپاروف با نام " تفکر عمیق، جایی ک هوش ماشین پایان میپذیرد و‌ خلاقیت انسان آغاز میگردد "، فردریک فریدل ژورنالیست معروف ورزشی، ۱۰ روز پیش، مصاحبه مفصلی با قهرمان سابق جهان انجام داده ک بسیار بسیار خواندنیه.

در این مصاحبه، ب مناسبت ورود اعجوبه جدید ماشینهای شطرنجباز یعنی "آلفا زیرو" ب صحنه شطرنج، فردریک فریدل نظر کاسپاروف رو هم در این مورد جویا شده و کاسپاروف هم، رویکرد خاص و منحصرب‌فرد خودش در مورد شطرنج کامپیوتری رو مطرح کرده و با ما در میان گذاشته.

از اونجا ک این مصاحبه بسیار طولانیه، قسمتهای جالب اون رو انتخاب و ب صورت آزاد ترجمه کردم ک ب شما عزیزان تقدیم میکنم.

مصاحبه در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۷ انجام شده.

بخش اول:


مقدمه از فردریک فریدل

سالها پیش ب مناسب رویدادی شطرنجی، ب همراه کاسپاروف در لندن بودیم. پسربچه‌ای ۱۳ ساله ک در آن زمان اعجوبه جدید شطرنج ب حساب میومد و در ۱۳ سالگی ب درجه استادی رسیده بود هم در هنگام شام با ما بود و با شور و هیجان از برنامه کامپیوتری‌ای ک نوشته بود صحبت میکرد. وقتی او رفت من ب کاسپاروف گفتم این مردک خیلی از خودراضیه و کاسپاروف پاسخ داد: اما خیلی باهوشه. این ماجرا همانجا تمام شد.
اون پسربچه کسی نبود ب جز دمیس هاسابیس، خالق شرکت دیپ‌مایند ک جدیدا کمپانی گوگل آنرا ب مبلغ نیم میلیارد دلار از او خرید. او در همان نوجوانی شطرنج را رها کرد تا ب علایق دیگر خود همانند علوم کامپیوتری بپردازد.
پیشتر، هاسابیس برنامه‌ای نوشته بود ک بازی go را در حد استادی بازی میکرد اما دیپ‌مایند در این چند هفته مجددا ب تیتر خبرها بازگشته، ب‌ لطف مخلوق جدید دیپ‌مایند ب نام آلفازیرو.

(در ادامه این ترجمه، ب خاطر سهولت کار، کاسپاروف رو با حرف "ک" و فریدل رو با "ف" نشان خواهیم داد. مترجم)

ک: در رویارویی دوم در برابر دیپ‌بلو، من اشتباهات زیادی در هنگام تدارک پیش از بازیها مرتکب شدم. مهمترین آنها این بود ک با IBM مثل هر حریف دیگه یعنی مثلا کارپف، آناند یا شورت برخورد نکردم. من گمان میکردم بخشی از یک تجربه علمی- اجتماعی هستم در حالیکه برای IBM مساله فقط و فقط برد و باخت بود!

ف: آیا IBM تقلب کرد؟

ک: نه، منتها آنها قوانین مسابقه را ب نفع خود "خم کرده بودند" و تدارکات من نیز بسیار ضعیف بود. تنها یک هفته قبل از مسابقه بود ک‌ متوجه شدم ک چ چالش دشواری پیش رو دارم.

ک: در بازی پنجم من برتری داشتم و‌ در اون زمان همه گمان‌ میکردند ک دیپ‌بلو از باخت ب صورت درخشانی فرار کرده. اما الان بین نیم دقیقه تا یک دقیقه طول میکشه تا استاکفیش یا کومودو ب شما نشان دهند ک آن آخربازی در واقع مساوی بود، اگرچ ک دیپ‌بلو اشتباه بدی هم مرتکب شد اما من هم برد را از دست دادم.

ک: من دو مچ دیگر در برابر دیپ‌فریتز و دیپ‌جونیور هم داشتم ک هر دوی آنها با نتیجه مساوی ب پایان رسید.

ف: شما گمان میکنید ک خوب یا بد، کامپیوترهای شطرنجباز، شطرنج را تغییر داده‌اند؟

ک: تکنولوژی، ن خوب است و ن بد. فقط در حالِ رخ دادن است. نسل جدید ب گونه‌ای متفاوت شطرنج را می‌آموزد. من ب یاد دارم ک کتابهای زیادی داشتم و همه آنها هم در نظرم عزیز بودند. من یادداشتهای خودم را داشتم و تجزیه و تحلیلهای خودم رو هم جمع‌آوری میکردم. در دهه ۸۰ اونها ب شدت سکرت و‌ همانند اسلحه‌ای نیرومند بودند. اما اگر الان با کامپیوتر ب آنها‌ نگاهی بیندازید‌ متوجه‌ میشوید ک چاقوشکسته‌ای بیش نبودند!

نسل جدید ب گونه‌ای متفاوت ب شطرنج مینگرد. آنها ب صفحه و مهره نگاهی متفاوت دارند. اشتباهات را نشان داده و برای اثبات آن واریانتی طولانی از کامپیوتر ارائه میدهند. اما وقتی از اونها میپرسم چرا اون حرکت غلط بود، سوال را متوجه نمیشوند! جواب اونها اینه ک: چون ماشین اینو گفته! ذهن اونها تا حدی توسط ماشین ب سرقت رفته!
شطرنج عوض نشده. آدمها عوض شده‌اند. ۲۰، ۳۰ یا ۴۰ سال پیش، مچ قهرمانی جهان، مطلقا شطرنجی بود. زمانیکه استادی مرتکب اشتباهی فاحش میشد، مدتی طول میکشید تا در اتاق خبر، پِچ‌پِچ و نجوایی بلند بشه که: "اشتباه".
اما الان وقتی بازی کارلسن یا کاروانا رو‌ نگاه میکنید، ناگهان هزاران آماتور فریاد میزنن: اشتباه! اشتباه!
چرا؟ چون در اون لحظه نمره ارزیابی ماشین از پوزیسیون، پایین اومده!
دیگه اون نوع احترام (آماتور نسبت ب استاد) از بین رفته اما از طرف دیگه، این موضوع شاید علایق بیشتری رو هم نسبت ب شطرنج ایجاد کنه چون دیگه حتما لازم نیست کسی استاد باشه تا بفهمه روی صفحه چ اتفاقی داره میافته.

ک: یکی از دلایلی ک مگنوس کارلسن تا این حد قدرتمنده و هنوز هم نیرویی غالب و مسلطه، اینه ک او هرگز ب ماشین ب عنوان منبع اول و آخر خِرَد نگاه نمیکنه. انجین برای کارلسن، بیشتر شبیه ماشین حسابیه ک صحت و سقم برداشت و ارزیابی خودش از پوزیسیون رو با اون چک میکنه.

[تصویر:  attachment.php?aid=821]

ادامه دارد....


RE: مصاحبه فردیک فریدل با کاسپاروف - Admin - ۲۳-خرداد-۹۸ ۱۱:۴۴ عصر

قسمت دوم

ک: فرایند پختگی شطرنجبازان بسیار کوتاه‌تر شده است. استادبزرگهایی رو داریم ک ۱۳-۱۴ ساله هستند و بسیار بیشتر از فیشرِ ۴۰ سال پیش اطلاعات دارند.

اگر شما ب دیتابیسهای آخربازی نگاه کنید، ما الان ۱۰۰ ترابایت اطلاعات در مورد آخربازی‌هایِ با ۷ مهره در اختیار داریم (و سعی میشود دیتابیسهایی با مهره‌های بیشتر هم ساخته شود). ما الان پوزیسونی داریم ک مات در ۴۹۲ حرکت است! و من با شما شرط میبندم ک شما در ۴۵۰ حرکتِ اول، هیچ تفاوتی احساس نخواهید کرد. من نمیدانم ک یک همچین چیزی، در مورد شطرنجی ک ما میشناسیم چ حرفی برای گفتن دارد. اگر اینگونه باشد ک میتوان شطرنج را یک آخربازی با ۳۲ مهره ب حساب آورد!! من برای شطرنج، آینده‌ای در این نمیبینم ک کامپیوتر e4 کرده و بعد اعلام مات در ۱۶۷۵۰ حرکت کند!

من هنوز فکر میکنم ک کارلسن با مهره سفید در روز خوبش، میتواند با کامپیوتر مساوی کند. اما بردن؟ عملا غیرممکن است. سطح گوش‌بزنگی و دقتی ک این کار لازم دارد واقعا دست‌نیافتنی است.

[تصویر:  attachment.php?aid=825]

[تصویر:  attachment.php?aid=824]

[تصویر:  attachment.php?aid=823]

[تصویر:  attachment.php?aid=822]


RE: مصاحبه فردیک فریدل با کاسپاروف - Admin - ۲۳-خرداد-۹۸ ۱۱:۴۷ عصر

قسمت سوم و پایانی


✔️سوالات حضار

سوال: آیا در طول مسابقه شما با دیپ‌بلو، کسانی هم بودند ک بخواهند دیپ‌بلو برنده شود؟

ک: بیشترِ کسانی ک میخواستند من ببازم از درون دنیای شطرنج بودند. من ۱۲ سال بود ک قهرمان جهان بودم و بین انسانها هم شکست‌ناپذیر؛ ب همین دلیل آنها همه امید خود را روی ماشین گذاشته بودند.

سوال: انسانها در چ زمینه‌ای اینقدر نیرومندند ک بر خلاف کامپیوتر، (برای انتخاب حرکت) فقط کافیه ک چند تا لاین رو چک کنند؟

ک: ما نباید میلیونها شاخه رو تجزیه و تحلیل کنیم، و نه میتوانیم ک این کار را بکنیم. ب همین خاطر فقط یکی دو گزینه رو جستجو میکنیم. چطور میفهمیم ک اونها بهترین حرکات هستند؟ من نمیدونم! فقط همینو "میدونم" ک حرکت درست اونه. الگوهای زیادی وجود دارند ک در ترکیب با همدیگه ب شما یک تصویر بزرگتر هم ارائه میدهند. این همون چیزیه ک انسانها در اون نیرومندند.

سوال: اگه فرصتش پیش بیاد دومرتبه با دیپ‌بلو مسابقه میدهید؟

ک: هووممممم، دو تا مشکل وجود داره. اولا من بازنشسته شده‌ام و ب صورت حرفه‌ای شطرنج بازی نمیکنم. ثانیا دیپ‌بلو مُرده.
البته من با کامپیوترهای دیگری بازی کرده‌ام و تا زمانیکه بازیکن فعالی بودم، از هیچ چالشی طفره نرفتم.
کتاب اخیر من با داستان ۳۲ برد من در برابر ۳۲ کامپیوتر شطرنجباز در یک نمایش سیمولتانه شروع میشود. نکته بامزه این ماجرا این بود ک هیچکس ازین نتیجه تعجب نکرد! اون عصر، عصر طلایی بود: ماشینها ضعیف بودند و مغز من هم نیرومند.


مترجم: مصطفی سلیمی

[تصویر:  attachment.php?aid=826]