کاربر سایت
وضعيت :
مهره مورد علاقه
سطح: 1
اعتبار: 0 / 18
مهارت: 2 / 382
تجربه: 73 / 100
سپاس ها 0
سپاس شده 1 بار در 1 ارسال
|
تاکتیک های پایه شطرنج
تاکتیک های پایه شطرنج
آموزش تاکتیک های پایهٔ شطرنج برای بهبود وضع بازیکن ضروری است و درک تاکتیک ها موجب جلوگیری از هرگونه اشتباه میشود. در اغلب موارد ، درک این تاکتیک های ساده به مبتدیان شطرنج کمک میکند. [align=START]اِن پرایز :[align=START]یکی از اساسی ترین تاکتیک ها ، گرفتن یک مهرهٔ بی دفاع حریف است که این عمل را در اصطلاح اِن پرایز مینامند.
اِن پرایز :
سربازان مشکی در جایگاه F7 و G7 بدون دفاع هستند و رخ سفید می تواند به راحتی آن ها را بزند.
[/b]
چنگال :گاهی اوقات یک مهره می تواند به دو مهرهٔ حریف حمله ور شود. در چنین حالتی ، اصطلاحاً چنگال ایجاد میشود. اسب ها برای عمل چنگال در شطرنج مشهور هستند. برای نمونه ، اگر اسب در موقعیت حمله به شاه و وزیر قرارگیرد ، شاه وادار است به خانه ای امن حرکت کند و اسب می تواند وزیر را بزند. چنگال اسب : اسب شاه را کیش کرده و شاه وادار است حرکت کند و اسب میتواند رخ را بزند. آچمز : آچمز یک تاکتیک بسیار رایج برای محدود کردن جنبش و جابهجایی مهره های حریف است. در این تاکتیک ، مهره ای به مهرهٔ حریف حمله ور میشود که اگر مهرهٔ حریف جا به جا شود ، مهرهٔ خودی یک مهرهٔ ارزشمند حریف در پشت آن را می زند. اگر پشت مهرهٔ حریف ، شاه قرار داشته باشد ، مهرهٔ حریف اجازهٔ جا به جایی را ندارد و این نوع آچمز ، به عنوان “آچمز مطلق” شناخته می شود. آچمز : اسب مشکی توسط فیل سفید تحدید می شود ، در صورتی که اسب جابهجا شود وزیر مشکی توسط فیل سفید زده می شود. تاکتیک سیخ بسیار مشابه آچمز است ، اما در جهت معکوس آن عمل میکند. در این تاکتیک ، با حمله ورشدن یک مهرهٔ خودی به یک مهرهٔ ارزشمند حریف ، مهرهٔ حریف مجبور میشود که جابهجا شود و مهرهٔ خودی می تواند مهرهٔ پشتی مهرهٔ حریف را بزند. برای نمونه ، اگر یک رخ به شاه حریف کیش بدهد و پشت آن وزیر حریف باشد ، شاه مجبور میشود که جابهجا شود و رخ میتواند وزیر حریف را بزند. سیخ وزیر : وزیر به شاه کیش میدهد و شاه وادار است حرکت کند و وزیر می تواند رخ را بزند.
[b]حرکات ویژه :
یکسری حرکات ویژه ای در شطرنج وجود دارد که خلاف قواعد شطرنج است و با دانستن این حرکات خاص می توانید بازی های جالبی بر روی مهره های خود انجام دهید.
قلعه :حرکت قلعه یک مانور دفاعی است که در سده شانزدهم میلادی به منظور سرعت بخشیدن به بازی و کمک به دفاع وارد شطرنج شد. این حرکت میان شاه و رخ انجام میگیرد. طی این حرکت ، شاه و رخ می توانند هم زمان حرکت کنند. شاه دو خانه به سمت رخ حرکت میکند و رخ به سمت دیگر شاه می آید. مواقعی نیز وجود دارند که انجام این حرکت غیر ممکن است… – پیش از انجام حرکت ، شاه جابهجا شده باشد. – پیش از انجام حرکت ، رخ جابهجا شده باشد. – مهره هایی میان شاه و رخ در صفحهٔ شطرنج وجود داشته باشند. – شاه کیش شده باشد.
[b]اِن پاسان :اِن پاسان حرکت ویژه ای در شطرنج است که سرباز تحت قوانین ویژه ای می توان سرباز حریف را بزند. اگر سربازی خودی از ردیف دوم به ردیف چهارم حرکت کند و سرباز حریف نیز کنار آن در همان ردیف باشد ، سرباز حریف می تواند سرباز خودی را بزند. در این حرکت ، سرباز حریف پس از گرفتن سرباز خودی، پشت سرباز خودی قرار می گیرد. اختراع این حرکت در شطرنج به پیش از سده پانزدهم میلادی باز میگردد که قوانین آن زمان به گونهای بود که سرباز در نخستین حرکت خود نمیتوانست دو خانه به سمت جلو حرکتکند. با افزودن این قانون که سرباز در حرکت نخست خود میتواند دو خانه به سمت جلو حرکت کند ، اِن پاسان نیز به قوانین شطرنج افزوده گردید. اِن پاسان سرباز : سرباز مشکی ۲ خانه به جلو حرکت کرده و در کنار سرباز سفید هم قرار می گیرد. در حرکت بعدی سرباز سفید می تواند سرباز مشکی را بزند.
[/b]
[b]پیشرفت :سرباز ضعیف ترین مهرهٔ شطرنج است ، اما می تواند به مهره ای قوی تر تبدیل شود. اگر سرباز در زمین آن قدر به سمت جلو حرکت کند که به بازپسین ردیف شطرنج که شاه حریف در آن ردیف قرار دارد برسد. می تواند به هر مهرهٔ دل خواهی تبدیل شود. این حرکت را پیشرفت می نامند. بیشتر بازیکنان شطرنج ترجیح میدهند که سرباز خود را به وزیر تبدیل کنند، اما سرباز را میتوان به رخ ، فیل و اسب نیز تبدیل کرد. مهرهٔ تازه در همان خانه جایگزین سرباز می شود. این حرکت یکی از روش عالی برای تقویت دفاع و حمله در شطرنج است.
پیشرفت سرباز : سرباز سفید به انتهای صفحه شطرنج رسیده ، در این حالت می توانید به هر مهره ای که بخواهد تبدیل شود.
جهت دیگر آموزشها به وب سایت118فایل مراجعه کنید
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۹-مرداد-۹۷ ۱۱:۰۵ صبح، توسط moeintn.)
|
|
۲۹-مرداد-۹۷ ۱۱:۰۳ صبح |
|