انجمن شطرنج ایران Iranian Chess Forum

نخستین و بزرگترین انجمن شطرنج در ایران

شطرنج,کتاب,اخبار,مقاله,فیلم آموزشی,بزرگان شطرنج

شطرنج

انجمن شطرنج ایران
شطرنج
مهمان گرامی خوش آمدید! لطفا برای استفاده از امکانات انجمن   وارد شوید یا ثبت نام کنید
استایلر





بستن


مهم:در صورت خرید از سایت اگر فایل برای شما ارسال نشد و یا پیغام تراکنش ناموفق را دریافت کردید حتما از طریق تلگرام با آیدی Kingofcheat@ با مدیریت سایت تماس بگیرید.با تشکر




بررسی نحوه ارزیابی پوزیسیون توسط انجین ها و الگوریتم مورد استفاده آن ها
زمان کنونی: ۱۰-ارديبهشت-۰۳, ۱۰:۲۷ صبح
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: Admin
آخرین ارسال: Admin
پاسخ ها
بازدید 16743

بررسی نحوه ارزیابی پوزیسیون توسط انجین ها و الگوریتم مورد استفاده آن ها
نویسنده پیام
مدیر کل سایت


مدیر کل سایت

وضعيت : آفلاین
ارسال‌ها: 1,438
تاریخ عضویت: آبا ۱۳۹۱

اعتبار: 127
مهره مورد علاقه
سابقه شطرنج
بیش از 10 سال
گشايش مورد علاقه
b4
ریتينگ
1752
محل سکونت
کرمانشاه
دلنوشته من انجمن شطرنج ایران،نخستین انجمن تخصصی شطرنج

سطح: 32
اعتبار: 267 / 787
مهارت: 479 / 26,416
تجربه: 48 / 100
سپاس ها 904
سپاس شده 1169 بار در 511 ارسال

ارسال: #3
RE: بررسی نحوه ارزیابی پوزیسیون توسط انجین ها و الگوریتم مورد استفاده آن ها
تبدیل فاکتورهای کیفی به کمی:

احتمالا تا حالا موقع کار با انجینها متوجه شده‌اید ک تا زمانیکه ارزیابی اونها از پوزیسیون، زیر ۲۵صدم یا ۳۰ صدم واحد پیاده باشه، کماکان پوزیسیون رو متعادل ارزیابی میکنن ولی بالاتر از این آستانه رو ب عنوان برتری جزیی در نظر میگیرن. بسته ب مدل انجین ک فریتز باشه یا کومودو یا هودینی یا استاکفیش یا...اعداد مختلفی ب عنوان "آستانه تعادل" ب کار میره ولی در اکثر موارد، انجینها از همین دو عدد ۰.۲۵ یا ۰.۳۰ استفاده میکنن.

سوال اینجاست ک این دو عدد از کجا اومده؟
پاسخ بسیار سادس: قرارداد! این اعداد، قراردادی هستن!

هر انجینی برای خودش ی تیم ارزیاب پوزیسیونی داره ک اگر اون تیم ب قول معروف بخواد خیییلی مو رو از ماست بکشه و کوچکترین برتریها رو هم ب حساب بیاره، عدد ۰.۲۵ رو در نظر میگیره(در واقع، یک چهارمِ ۱ پیاده رو ب عنوان برتری جزیی در نظر میگیره) ولی اگر اون تیم ارزیاب، عملگراتر باشه عدد ۰.۳۰ رو ب عنوان آستانه برتری جزئی قرارداد کرده و برای انجین خودش تعریف میکنه.

ب همین صورت، عددی ک انجینها برای برتری واضح در نظر میگیرن از ۰.۷۰ یا ۰.۷۵ شروع میشه و تا حدود ۱.۵ یا ۱.۶ ادامه پیدا میکنه، و بیشتر ازین حد رو هم انجینها ب عنوان برتری برنده یا قاطع در نظر میگیرن.

البته ذکر یک نکته ضروریه. این درسته ک همه این اعداد، قراردادی هستن اما از هیچ ب وجود نیومدن و "منطقی" پشت اونهاست. ب پوزیسیون زیر نگاه کنید

[تصویر:  attachment.php?aid=798]

در پوزیسیون بالا، این درسته ک سفید بر طبق جدول متریال، ۱ واحد کامل جلوه اما نتیجه پوزیسیون اصلا مشخص نیست. همه با این آخربازی تئوریک آشنایی دارید و میدونید ک نتیجه بازی کاملا بستگی ب نوبت حرکت داره. اگر نوبت با سفید باشه بلافاصله با Kd6 تقابل ( ک نوعی برتری پوزیسیونی ب حساب میاد) میگیره و میبره اما اگر نوبت با سیاه باشه با Ke7 تقابل میگیره و مساوی میکنه.

همه تیم‌های ارزیاب متوجه این نکته هستن ک در خیلی از مواقع، ۱ واحد برتری، یا ب عبارتی ۱ پیاده، اصلا برای تضمین برد کافی نیست بلکه

حتما حتما حتما لازم و ضروریه ک علاوه بر اون ۱ واحد برتری یا یک پیاده، فاکتورِ برتری‌بخشِ دیگه‌ای یا ب عبارتی یک برتری پوزیسیونی دیگه هم در کار باشه تا بشه اون پوزیسیون رو ۱۰۰ درصد برنده محسوب کرد. مثلا در پوزیسیون بالا، سفید برای بردن بازی، هم ۱ واحد برتریش رو لازم داره و هم حتما باید برتری دیگه‌ای ( در مثال ما تقابل) رو هم داشته باشه.

ب عبارت ساده‌تر برای اینکه بشه پوزیسیون رو قطعا برنده محسوب کرد، ۱ واحد برتری، اصلا کافی و مطمئن نیست بلکه باید شرایط زیر در پوزیسیون حکمفرما باشه:

۱واحد برتری ( یا ب عبارتی ۱ پیاده اضافه)+ حدود نیم واحد برتری از نوعی دیگه= پوزیسیون برنده

متوجه هستید ک این برتری دوم رو اصلا نباید دست کم گرفت ( و از ۰.۳۰ هم بالاتر ولی از ۰.۷۰ هم کمتره) و بدونِ اون، امکان داره ک حریف با دفاع دقیق ب مساوی برسه.
ب بیانی دیگه برای اینکه یک پوزیسیون، قطعا برنده ب حساب بیاد( بدین معنی ک حریف نتونه حتی با بهترین دفاع، مساوی بگیره) بازیکن ن تنها قطعا ب ۱ واحد برتری یا یک پیاده اضافه احتیاج داره، بلکه بایستی ب نحوی از انحاء، برتریهای دیگه‌ای ک اندازه‌اش (ب زبان انجینها) بین برتری جزئی و واضحه(یعنی حدود نیم واحد پیاده) رو هم ب اندوخته‌های خودش اضافه کنه.

✔️امیدوارم خواننده محترم یک موقع گمان نکنه ک این نکاتی ک گفتم فقط مربوط ب انجینهاست. ن، ب هیچوجه! اینها منطقِ خود شطرنجه. منطقی ک صرفا ب زبان کامپیوتر ترجمه شده. چ بسیار بازیکنانی ک ب صِرف اینکه مثلا ساختار پیاده‌ای حریفشون فقط دارای ۱ پیاده دوبل بوده، گمان میکردن ک برنده هستن ولی علی‌رغم برتری، در واقع پوزیسیون هنوز در دامنه مساوی قرار داشته! و اگر پوزیسیون رو درست ارزیابی کنیم متوجه میشیم ک این بازیکن فقط و فقط مثلا ۰.۴۰ برتری داشته. چ بسیار بازیکنانی ک با این طرز فکر غلط، پوزیسیونهای خوب زیادی رو از دست دادن. همینطور ک الان دیدیم حتی ۱ پیاده کامل هم تضمین‌کننده قطعیِ برد نیست چ برسه ب برتری جزئی‌ای ازین دست!

با این دو مقدمه تئوریک (مطلب اول کانال و این مطلب) دیگه وقتش رسیده ک ب موضوع بحثمون یعنی نحوه ارزیابی انجینها از پوزیسیون بپردازیم...

در پستهای بعدی با مثالهای عملی(پوزیسیونهای واقعی) ب شما نشون خواهیم داد ک انجینها ب چ صورت، فرضا یک پوزیسیون رو ۰.۲۹+ یا ۱.۵۸+ ارزیابی میکنن و این اعداد ک روی خروجی خودشون ب ما نشون میدن از کجا میاد.

ادامه دارد....




فایل‌(های) پیوست شده بندانگشتی (ها)
   

در صورت مفید بودن پست از دکمه [تصویر:  postbit_thx.gif] استفاده کنید.

مجموعه انجمن شطرنج ایران

سایت
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


کانال
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


گروه
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


انجمن شطرنج ایران را به دوستان خود معرفی کنید.Smiley20
۱۷-مهر-۹۷ ۱۲:۴۹ صبح
وبسایت جستجو پاسخ


پیام‌های داخل این موضوع
RE: بررسی نحوه ارزیابی پوزیسیون توسط انجین ها و الگوریتم مورد استفاده آن ها - Admin - ۱۷-مهر-۹۷ ۱۲:۴۹ صبح

چه کسانی کسی از این موضوع دیدن کردن
17 کاربردرحال خواندن این موضوع:
vahid.eslam63@gmail.com (۲۴-تير-۰۰, ۰۴:۰۳ عصر)، VvmahdivV (۱۶-بهمن-۹۹, ۱۱:۴۳ عصر)، TD-LTE (۱-مرداد-۹۹, ۱۲:۱۹ صبح)، peyman218 (۳۱-تير-۹۹, ۱۰:۴۶ صبح)، barbodbaba (۱۰-ارديبهشت-۹۹, ۰۱:۰۳ عصر)، mojtabanemati9650 (۲۱-آبان-۹۸, ۰۳:۴۹ عصر)، Yousef13118 (۹-شهريور-۹۸, ۱۰:۵۱ عصر)، samsami (۱-تير-۹۸, ۰۵:۱۲ عصر)، armin1383 (۳۱-خرداد-۹۸, ۰۸:۲۷ صبح)، Admin (۲۳-خرداد-۹۸, ۱۱:۲۳ عصر)، golchehre (۲۶-ارديبهشت-۹۸, ۰۱:۲۱ عصر)، adam (۱۵-فروردين-۹۸, ۰۹:۵۷ صبح)، redmi (۱-فروردين-۹۸, ۱۱:۲۷ عصر)، Amiregg00 (۲۶-بهمن-۹۷, ۰۲:۱۷ صبح)، ebino (۲۵-بهمن-۹۷, ۰۱:۱۸ صبح)، mostafa60 (۱۹-مهر-۹۷, ۰۱:۰۷ صبح)، saeed64 (۱۷-مهر-۹۷, ۱۲:۵۵ صبح)

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان