مهم:در صورت خرید از سایت اگر فایل برای شما ارسال نشد و یا پیغام تراکنش ناموفق را دریافت کردید حتما از طریق تلگرام با آیدی Kingofcheat@ با مدیریت سایت تماس بگیرید.با تشکر
RE: بررسی نحوه ارزیابی پوزیسیون توسط انجین ها و الگوریتم مورد استفاده آن ها
تبدیل فاکتورهای کیفی به کمی:
احتمالا تا حالا موقع کار با انجینها متوجه شدهاید ک تا زمانیکه ارزیابی اونها از پوزیسیون، زیر ۲۵صدم یا ۳۰ صدم واحد پیاده باشه، کماکان پوزیسیون رو متعادل ارزیابی میکنن ولی بالاتر از این آستانه رو ب عنوان برتری جزیی در نظر میگیرن. بسته ب مدل انجین ک فریتز باشه یا کومودو یا هودینی یا استاکفیش یا...اعداد مختلفی ب عنوان "آستانه تعادل" ب کار میره ولی در اکثر موارد، انجینها از همین دو عدد ۰.۲۵ یا ۰.۳۰ استفاده میکنن.
سوال اینجاست ک این دو عدد از کجا اومده؟
پاسخ بسیار سادس: قرارداد! این اعداد، قراردادی هستن!
هر انجینی برای خودش ی تیم ارزیاب پوزیسیونی داره ک اگر اون تیم ب قول معروف بخواد خیییلی مو رو از ماست بکشه و کوچکترین برتریها رو هم ب حساب بیاره، عدد ۰.۲۵ رو در نظر میگیره(در واقع، یک چهارمِ ۱ پیاده رو ب عنوان برتری جزیی در نظر میگیره) ولی اگر اون تیم ارزیاب، عملگراتر باشه عدد ۰.۳۰ رو ب عنوان آستانه برتری جزئی قرارداد کرده و برای انجین خودش تعریف میکنه.
ب همین صورت، عددی ک انجینها برای برتری واضح در نظر میگیرن از ۰.۷۰ یا ۰.۷۵ شروع میشه و تا حدود ۱.۵ یا ۱.۶ ادامه پیدا میکنه، و بیشتر ازین حد رو هم انجینها ب عنوان برتری برنده یا قاطع در نظر میگیرن.
البته ذکر یک نکته ضروریه. این درسته ک همه این اعداد، قراردادی هستن اما از هیچ ب وجود نیومدن و "منطقی" پشت اونهاست. ب پوزیسیون زیر نگاه کنید
در پوزیسیون بالا، این درسته ک سفید بر طبق جدول متریال، ۱ واحد کامل جلوه اما نتیجه پوزیسیون اصلا مشخص نیست. همه با این آخربازی تئوریک آشنایی دارید و میدونید ک نتیجه بازی کاملا بستگی ب نوبت حرکت داره. اگر نوبت با سفید باشه بلافاصله با Kd6 تقابل ( ک نوعی برتری پوزیسیونی ب حساب میاد) میگیره و میبره اما اگر نوبت با سیاه باشه با Ke7 تقابل میگیره و مساوی میکنه.
همه تیمهای ارزیاب متوجه این نکته هستن ک در خیلی از مواقع، ۱ واحد برتری، یا ب عبارتی ۱ پیاده، اصلا برای تضمین برد کافی نیست بلکه
حتما حتما حتما لازم و ضروریه ک علاوه بر اون ۱ واحد برتری یا یک پیاده، فاکتورِ برتریبخشِ دیگهای یا ب عبارتی یک برتری پوزیسیونی دیگه هم در کار باشه تا بشه اون پوزیسیون رو ۱۰۰ درصد برنده محسوب کرد. مثلا در پوزیسیون بالا، سفید برای بردن بازی، هم ۱ واحد برتریش رو لازم داره و هم حتما باید برتری دیگهای ( در مثال ما تقابل) رو هم داشته باشه.
ب عبارت سادهتر برای اینکه بشه پوزیسیون رو قطعا برنده محسوب کرد، ۱ واحد برتری، اصلا کافی و مطمئن نیست بلکه باید شرایط زیر در پوزیسیون حکمفرما باشه:
۱واحد برتری ( یا ب عبارتی ۱ پیاده اضافه)+ حدود نیم واحد برتری از نوعی دیگه= پوزیسیون برنده
متوجه هستید ک این برتری دوم رو اصلا نباید دست کم گرفت ( و از ۰.۳۰ هم بالاتر ولی از ۰.۷۰ هم کمتره) و بدونِ اون، امکان داره ک حریف با دفاع دقیق ب مساوی برسه.
ب بیانی دیگه برای اینکه یک پوزیسیون، قطعا برنده ب حساب بیاد( بدین معنی ک حریف نتونه حتی با بهترین دفاع، مساوی بگیره) بازیکن ن تنها قطعا ب ۱ واحد برتری یا یک پیاده اضافه احتیاج داره، بلکه بایستی ب نحوی از انحاء، برتریهای دیگهای ک اندازهاش (ب زبان انجینها) بین برتری جزئی و واضحه(یعنی حدود نیم واحد پیاده) رو هم ب اندوختههای خودش اضافه کنه.
✔️امیدوارم خواننده محترم یک موقع گمان نکنه ک این نکاتی ک گفتم فقط مربوط ب انجینهاست. ن، ب هیچوجه! اینها منطقِ خود شطرنجه. منطقی ک صرفا ب زبان کامپیوتر ترجمه شده. چ بسیار بازیکنانی ک ب صِرف اینکه مثلا ساختار پیادهای حریفشون فقط دارای ۱ پیاده دوبل بوده، گمان میکردن ک برنده هستن ولی علیرغم برتری، در واقع پوزیسیون هنوز در دامنه مساوی قرار داشته! و اگر پوزیسیون رو درست ارزیابی کنیم متوجه میشیم ک این بازیکن فقط و فقط مثلا ۰.۴۰ برتری داشته. چ بسیار بازیکنانی ک با این طرز فکر غلط، پوزیسیونهای خوب زیادی رو از دست دادن. همینطور ک الان دیدیم حتی ۱ پیاده کامل هم تضمینکننده قطعیِ برد نیست چ برسه ب برتری جزئیای ازین دست!
با این دو مقدمه تئوریک (مطلب اول کانال و این مطلب) دیگه وقتش رسیده ک ب موضوع بحثمون یعنی نحوه ارزیابی انجینها از پوزیسیون بپردازیم...
در پستهای بعدی با مثالهای عملی(پوزیسیونهای واقعی) ب شما نشون خواهیم داد ک انجینها ب چ صورت، فرضا یک پوزیسیون رو ۰.۲۹+ یا ۱.۵۸+ ارزیابی میکنن و این اعداد ک روی خروجی خودشون ب ما نشون میدن از کجا میاد.